WEB 2.0 Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi (Salmenkivi &Nyman 2007) oli tämänkertaisen lukupiirin kirjana. Kirja käsitteli aihetta hyvin laajasti ja helppolukuisesti sekä herätti paljon keskustelua.

Kirja kertoi perusteellisesti Internetin räjähdysmäisestä kasvusta muutoksesta yritysmarkkinoinnin näkökulmasta. Nykyään sosiaalisilla medioilla on suuri vaikutus yrityksen

markkinointiin. Niiden avulla yrityksen maine voi saavuttaa massiivisen suosion. Niillä on myös

riski päinvastaiseen vaikutukseen; Yhteisöllisten medioiden avulla huono asiakaskokemus

yrityksestä leviää yllättävän vaivattomasti.

Yhteisöllisten medioiden avulla jokainen Internetin käyttäjä pystyy vaikuttamaan anonyyminä tai ilman. Erilaiset blogit ja keskustelufoorumit mahdollistavat kaikille vapaan sanan maailman. He

voivat löytää globaalista Internetistä oman paikkansa ja tulla hyväksytyksi sellaisena kuin ovat, reaalimaailmasta riippumatta. Osallistuminen vaatii kuitenkin myös; ladatut tiedostot ja jäljet jäävät verkkoon ja mahdollisesti muiden löydettäviksi.

Yritysten tulisi kirjautua tavallisten asiakkaiden tavalla sosiaalisiin medioihin, sillä se auttaisi yritystä pysymään kuluttajien perässä. Yhteisöllisissä medioissa tietoa jaetaan runsaasti. Yritys

pystyy poimimaan asiakkaiden mielipiteitä ja jalostamaan tietoa yrityksen toimintaan. Niiden

avulla yrityksellä on oiva mahdollisuus saada kehittämisideoita, sillä asioista puhutaan joka tapauksessa. Tulee kuitenkin muistaa, että yhteisöllistä mediaa ei voi ostaa.

Internet on edullinen markkinointikanava. Aiemmin markkinointiin tuhlaantui mittavasti rahaa, sillä mainostilat lehdissä tai tv-mainoksissa olivat kalliita. Kirjassa kerrottiin loistava esimerkki

kuinka TV mainonta on jäänyt Internetin varjoon: Super Bowlin mainoskatkoilla esitettävät mainokset ovat saaneet enemmän suosiota verkossa, vaikka Super Bowlin mainoskatkoilla on kalleimmat mainospaikat näkyvyytensä takia. Nykyään Internet onkin entistä tärkeämpi brändinrakennuskanava. Mikäli mainos on riittävän kiinnostava, viestin levitys hoituu Internetin käyttäjien toimesta.Tulee kuitenkin muistaa, että Internetissä on myös laajat kopioinnin mahdollisuudet.


Kirjassa käsiteltiin myös verkoston ja yhteisön välistä eroa; yhteisöissä on aina jokin yhteinen tekijä kun taas verkosto voi muodostua ilman yhteistä tekijää. Verkostoitumispalvelussa on

mahdollisuus omaan profiiliin, mahdollisuus selata muiden profiileja ja mahdollisuus keskinäiseen viestintään. Esimerkiksi MySpace oli vuoteen 2007 mennessä saavuttanut yli 100

miljoonaa käyttäjää. Suosion takana on ilmaisuus, vapaa muokattavuus sekä musiikin helppo lisääminen sivuille. Facebook on myös saavuttanut parina viime vuotena räjähdysmäisen suosion. Ilmaisuus, yhteisöllisyys, selkeys, helppokäyttöisyys sekä korkea yksityissuoja ovat

kirjan listaamia syitä menestyksen takana.


-M&V